September 2022

Avonturen van maandag 19 september 

Opstaan met een flauw zonnetje, dan ziet de wereld er toch meteen een stuk mooier uit. We gaan vandaag onze tocht hervatten, richting Burghsluis is het plan.

We maken de boot en onszelf klaar om te vertrekken richting de Grevelingensluis die om de hoek ligt.

Aangekomen op de Oosterschelde, we hebben stroom mee, richting Zeelandbrug. De wind N-NW, dus goed te doen. 15 knopen zoals de weerapp aangegeven had. Gaande weg neemt de wind toe, we zien de zeilboot voor ons, het 1e rif zetten in grootzeil. Wij hadden dat erin laten zitten, van vorige dagen. Er komt steeds meer wind, we moeten de Genua kleiner maken,  het zijn geen vlagen meer maar aanhoudende wind. De laatste knik richting Zeelandbrug motoren we, omdat dit bijna recht tegen de wind in is. Doordat er best wat beroepsvaart is, willen we niet kruisen. Het is druk voor de Zeelandbrug een of andere groep, teamuitje? is ook rondjes aan het draaien voor de brugopening, boot of 10 schat ik. Na de brug gaan ze op mekaar wachten of iets dergelijks, er was geen peil op te trekken wie nu waar naartoe wilde. De wind is inmiddels flink aangetrokken, met bijbehorende golven. Zierikzee (nog op de motor) passerend, besluiten we niet de vaargeul naar Burgsluis te nemen, dan zou er weer een stuk gemoterd moeten worden. (Wind tegen) We wilden zeilen in deze omstandigheden, oefenen, oefenen. Dus door, richting thuishaven, hiervoor stond de wind perfect. Geoefend met o.a. 2e rif steken in grootzeil, onder deze omstandigheden, wat te doen bij MOB, het was toch zeker een windkracht 4 tot 5 geworden, aan de strepen schuim, op de golven te zien.

 

Wanneer je de wind voelt, je zeilt, de COG eindelijk boven de 7,5 knopen uitziet komen en ervaart waarom dat scherm waar je achter zit/staat, "sprayhood" heet dan gaat er een maf gevoel door je heen. Ik herkende dat gevoel van het windsurfen, het is verslavend. Cindy beleeft dat ook zo en dat is bijzonder, want alleen samen kunnen we dit. Het is onze "nieuwe manier van leven" passie gedreven, samen zeilen en leven op een zeilboot en gaan ontdekken in de breedste zin van het woord! 

Voor nu zit het er weer op. We hebben gekozen om de rest van de maand, door te brengen op de Kaapverdische eilanden, we gaan niet met de boot maar met het vliegtuig. Daarna moet Cindy weer hard aan het werk, totdat we op reis gaan met onze zeilboot (april 2023).

Heel veel liefs van ons, groetjes

Cindy en Roy

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van zondag 18 september 

Hallo lieve mensen, vandaag weinig te melden. Om de 15 a 20 minuten, behoorlijke regen met flinke windstoten. 

Eigenlijk hetzelfde als gister. De Webasto diesel kachel staat aan, zonder zou kunnen, maar de warmte die hij uitblaast maakt het net iets comfortabeler, op zondag mag dat hè.

We bekijken vlogs van andere zeilers, maken plannen waar wij naartoe zouden willen, zou dat dit jaar nog lukken? De zomer is voorbij gevlogen, hij was lang, warm en mooi. We kijken terug op wat we hebben geleerd, bereikt. We zijn tevreden het gaat met kleine stappen, we groeien er langzaam in en dat is prima voor ons, we voelen ons er goed bij, dit is wat wij willen.

 


Avonturen van zaterdag 17 september 

Het ene moment is het droog en gaat de wind wat liggen, het andere moment betrekt het, zien we donkere wolken aankomen, valt het met bakken uit de lucht en zijn er stormachtige omstandigheden. Dan wil je niet op de Oosterschelde zitten, als het niet persé hoeft. Althans wij niet, wanneer je de keuze hebt.

KNMI, geeft voor Zierikzee, wat op de route naar onze thuishaven ligt, 6 tot 7 bft af. Aangezien wij aan het uiterste puntje van de Oosterschelde nabij Noordzee sluis, onze thuishaven hebben, blijven we nog wel 1 a 2 nachtjes hier schuilen.

We laten Skye uit, tussen de buien door. Weer snel naar de boot, voordat de volgende hoosbui en windvlagen er weer aankomen. 

Als we onderweg zijn, zullen we het ongetwijfeld meemaken en er doorheen moeten, je hebt geen keus. Nu kunnen we kiezen en kiezen we voor veilig. We blijven hier nog wel even liggen.

We hebben walstroom, wifi, vers water, goed sanitair en elkaar. Hier houden we het wel uit hoor, wat een luxe!


Avonturen van vrijdag 16 september 

Door het KNMI is code geel afgegeven tot zaterdagmiddag. De 2e keer code geel in 3 weken volgens mij. Bij de 1e waren we in Vlissingen, we hebben toen geschuild in de nieuwe binnenhaven zoals jullie hebben kunnen lezen. Deze keer besluiten we de haven van Bruinisse te kiezen om het "weer" over ons heen te laten komen. Wat is alles toch goed geregeld voor ons in Nederland, je hoeft bijna zelf niet meer na te denkenšŸ˜‰

Wat trekt ons nu zo, aan het zeilen, het "verblijven" op onze boot vragen jullie je misschien af. Alle antwoorden hierop hebben wij nu nog niet en deze zullen voor elke zeiler ook anders zijn. Al zijn er ook overeenkomsten met andere zeilers merk ik.

Ik zal door een aantal kernwoorden hier neer te schrijven wat het voor mij betekent en wat het met mij doet etc. Ik ga ze nu opschrijven in willekeurige volgorde zoals ze in me opkomen, ik weet niet of de belangrijkste als eerste in mij opkomen.

Rust, vrijheid, afhankelijkheid, onafhankelijkheid, partner, nadenken, vertraging, risico's, natuur, emoties, leven, wereld, mensen.

Jullie zullen wel denken, wat is dit nou weer voor blog, is ie nu helemaal aan het doordraaien op die boot, gaat het wel goed met hem? Cindy doe iets! 

Geen zorgen alles gaat goed met mij, maar het "zijn" op onze zeilboot doet "iets" met mij, het doet "iets" met ons, durf ik wel te schrijven. Het is een gevoel een state of mind. Met de taal die wij spreken, of schrijven merk ik nu, dat er eigenlijk niet genoeg woorden zijn, die deze gevoelens kunnen beschrijven. Het kan ook zomaar zo zijn, dat mijn woordenschat niet groot genoeg is. Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me, heeft een blog schrijven dan wel zin? Zou een vlog niet beter zijn dan? Maar ja, je woordenschat blijft hetzelfde, ook bij een vlog. Ik ga er nog even over nadenken, kom er zeker op terug, alsook op de kernwoorden. 

Zo genoeg serieuzietijd voor vandaag, we schakelen weer over op entertainment, want daar draait het toch om in het leven nietwaar?

Vond je deze blog nou leuk, klik dan op reacties en vergeet je niet te abboneren op deze pagina! Haha.

Groetjes Roy. 

Ps ik ga weer verder luisteren, naar de wind die giert om de mast, fijn weekend allemaal.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van donderdag 15 september 

Na het markeren de van de ankerketting verlaten we Brouwershaven. Liefst hadden we de schakels een kleur gespoten om de 5 en 10 meter. Ben benieuwd of je deze inserts in de schakels voorbij ziet komen. Alle 10 tallen groen en 5 rood. 2x groen en 1x rood=25 meter. We hadden ook verschillende kleurtjes inserts kunnen bestellen, maar die waren weer niet op voorraad.

Er staat een stevige bries, meer dan voorspelt ,15-20 knopen was voorspelt, maar het is meer 20 dan 15, we zien het niet zitten om te oefenen met ankeren nu.

We weten dat we dit wel zouden moeten kunnen zometeen, maar alles op zijn tijd. De eerste keer doen we dat liever onder rustigere omstandigheden. We besluiten om 1 nachtje Mosselbank te doen en dan morgen verder, door de sluis naar st.Annaland. Daar zijn we nog niet geweest. 

Nu ik dit schrijf, lokt de haven van Bruinisse eerlijk gezegd ook wel om het weekend te verblijven, ivm de slechte weersomstandigheden. Nog meer wind en regen. Waarom zouden we het ons zelf moeilijk maken nu. Niets moet als we maar voor dinsdag weer in Roompot zijn.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Roy
2 jaar geleden

Hallo Roger, helaas was UK niet gelukt, maar dat gaat er zeker nog aankomen! Even afwachten hoe Skye het hondenpension heeft ervaren. Groetjes en liefs van ons.

Roger Lemmens
2 jaar geleden

Klinkt allemaal leuk. Gaat idd steeds beter.
Veel plezier op kaap verdie
Groetjes Francine en Roger

Roy
2 jaar geleden

Hallo Roger, helaas was UK niet gelukt, maar dat gaat er zeker nog aankomen! Even afwachten hoe Skye het hondenpension heeft ervaren. Groetjes en liefs van ons.


Avonturen van woensdag 14 september 

Nacht van dinsdag gestart met flinke regen, woensdag ochtend regen, vanaf 14.00 uur droog. We konden weer verder aan het anker beslag.

Al snel maak ik promotie, ik word bevorderd tot opduiker van gevallen moertjes en ringetjes uit de ankerkist.

Tegen de namiddag kan de rolfok weer teruggeplaatst worden en wordt de verstaging weer gespannen 

Het werk is klaar!

Het ziet er stoer uit, dit monster anker aan onze voorboeg. Daar komt natuurlijk de term "ramkoers" vandaan, want iemand "rammen" kunnen we nu wel, wie had er voorrang? Zeil over bakboord? Loef voor lei? Ik denk als ze ons zien aankomen zeilen, we vanaf nu altijd gewoon voorrang krijgen. Behalve van de beroepsvaart niet, mja altijd baas boven baas hè.

Morgen gaan we Brouwershaven weer verlaten en gaan we ons anker op verschillende plekken hier uitproberen.

Zal een leerzaam dagje worden, met actie en actief bezig zijn. We zijn er beiden wel aan toe, het ankeren te kunnen afvinken, genoeg theorie gelezen en YouTube filmpjes gekeken, gewoon zelf aan de slag nu, training on the job.

Weer een nieuw punt zetten in onze steile leercurve. Yes, we gaan ervoor!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van dinsdag 13 september 

Er wordt gepast en gemeten om tot een oplossing te komen die vooral functioneel en sterk is. We willen dat het anker zonder veel poespas, of begeleiding vrij uitgegooid, kan worden. Nou ja met "gegooid", bedoel ik, kan laten zakken naar de bodem, door op het knopje omlaag op de afstandsbediening te drukken. Voor het ophalen van het anker geldt hetzelfde natuurlijk. Het "goed" ankeren is al lastig genoeg, dan moet het mechanisch wel fatsoenlijk werken allemaal. Het is me een klus, kan ik je vertellen.

We kunnen niet bij de boot weg en besluiten daarom zelf ook maar wat te gaan klussen aan de boot. Niet al onze bilge luiken hebben een gat om ze te makkelijk te kunnen openen, geen idee waarom niet? Dus besluiten we de luiken die dat niet hebben, alsnog van een gat te voorzien. Wel zo handig wanneer je proviant gaat inladen, of weer eruit gaat halen, dat je ze dan makkelijk open en dicht kan maken. We hebben maar een kleine boot,  dus moeten we alle beschikbare ruimte, goed benutten.

Skye, zal het allemaal maar een rotzorg zijn, hoe en waar we haar brokjes en botjes stoppen, als wij er maar voor zorgen dat er voldoende voorraad mee kan en liefst ook nog gedroogde, runderoren mee, want sinds kort heeft ze ontdekt dat die heel lekker zijn. Zo te zien heeft ze er alle vertrouwen in dat we dat regelen voor haar.

Zo af en toe, houdt ze toch een oogje in het zeil.

Voor de rest doen we niet veel, ik monteer een nog een camera steun om de GoPro te bevestigen, zodat we wat filmpjes kan maken, wanneer we weer onderweg zijn. Gewoon wat korte impressies zijn misschien wel leuk. Bloopers enzo. Lange youtube films maken gaat het niet worden, geen zin om continu met een camera rond te lopen en al helemaal niet om dan achter een schermpje alles te moeten gaan edditen, monteren. We hebben lang genoeg achter een schermpje gewerkt.

Kijk, daar komt het witte busje weer aanrijden, met een soort van prototype, sow wat een (lelijke) klots van een neus, krijgt onze boot....gaat dit goedkomen?šŸ¤”. Natuurlijk, we houden vertrouwen en het moest 100% functioneel en "idioten sicher sein" was de opdracht. Hopelijk morgen het eindresultaat šŸ¤ž. Cindy grapt meteen dat ze er wel een leuk "iets" van gaat maken, ze ziet er een vis in?  En dat zonder zeeziektepillen, die hallucinaties als bijwerking hebben!

Het is ook een joekel van een anker dat mee moet, we zijn dat niet gewend hier. De meeste boten hier, hebben een veel kleiner anker. Maar wij moeten volgend jaar gaan ankeren op stromende rivieren, of op zee, het zal heel wat te verstouwen gaan krijgen. Dan wil je qua materiaal wel wat marge hebben vind ik. Dat geeft dan zeker 's nachts iets meer rust, als je voor anker ligt en het begint te waaien. Of als je met de bijboot naar de wal gaat en je ziet je boot voor anker liggen.

Reactie plaatsen

Reacties

Leon Muijtjens
2 jaar geleden

Dat ziet er echt indrukwekkend uit! Succes met het uitproberen. Laten zakken zal wel lukken maar weer optrekken uit een vette kleibodem is misschien andere koek. We lezen graag hoe het jullie vergaat. Nogmaals succes,


Avonturen van maandag 12 september

Hier liggen we dan, te wachten totdat de werkzaamheden aan het boegbeslag kunnen beginnen.

We hebben in elk geval goed geslapen. Het valt niet mee, om in deze tijd, vakmensen te vinden die maatwerk kunnen leveren. Vorige maand waren we nog hier, om onze verstaging te laten vervangen. Het is jammer dat deze klus niet samen uitgevoerd kon worden. 2 vliegen in 1 klap verhaal.

"Het is wat het is", dat moet ik nog een beetje lerenšŸ˜‰

We worden in elk geval heel goed geholpen vandaag, door een hele vriendelijke, rustige, vakman, die de maatwerk oplossing voor ons gaat maken. Het woord "maatwerk" doet me denken aan mijn (ex) job in de ICT, met alle voors en tegens, die bij dit soort oplossingen horen. Voor onze boot heeft deze "maatwerk" oplossing ook voor en nadelen, maar soms ontkom je er gewoon niet aan. Extra kosten is in elk geval al 1 nadeel, om maar eens iets te noemen. Gelukkig hadden we de "upgrade" naar de nieuwe rolfok al gedaan, anders had dit stukje maatwerk al niet meer gepastšŸ˜‰. Op onderstaande foto, zie je onze oude Facnor rolfok nog en waarom het boegbeslag aangepast moet worden.

 

We worden gevraagd om onze boot te verplaatsen naar ligplaats L4 zodat de punt van de boot, aan de kade komt te liggen. Makkelijker voor de monteur. We mogen weer manouvreren tussen palen een box in. Cindy en ik, zijn inmiddels zo goed op elkaar ingetuned, dat het voelt alsof we "de camper" even op een andere plek gaan neerzetten. We doen ons ding, starten de motor en varen de boot perfect (en dat zeg ik niet snel), de box in.

Nu is het aan de vakman om er mooi maatwerk van te maken, we hebben er alle vertrouwen in. Hopelijk kunnen we na 1 a 2 daagjes hier weer weg.

Omdat we nu toch in de haven liggen, draait Cindy een wasje in de wasmachine van de haven en gaan we eens douchenšŸ¤­. (De laatste douche, was in de haven van Breskens), jaja dit is ook boatlife.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van zondag 11 september 

Hallo, familie, vrienden, kenissen, (ex)collega's en iedereen die dit leest leuk dat jullie weer mee lezen! 

Windstil, genieten van de laatste warme +20 graden dag? We blijven rondom de boot, vandaag.

Tijd om te vertrekken naar Brouwershaven. We oefenen wegvaren op de voorspring, mja als er weinig wind staat lukken alle manouvres wel. Dat niveau hebben we al weten te bereiken. Toch goed om te blijven doen, we zien het als de bijzondere verrichtingen bij autorijden, die hebben jullie toch ook onder controle?

We manouvreren weer door de te smalle haven ingang, naar onze mening, het voetgangers bruggetje onderdoor, deze  staat gelukkig open, zodat we door kunnen. In een iets breder gedeelte, draai ik de boot, zodat we morgen al met de punt in de juiste richting liggen. Er is geen plek, dus we knopen ons langszij een andere boot vast, die ook ligt te wachten in het havenkanaaltje, bij de watersport zaak. Er is niemand op die boot aanwezig.

We zien ook voor de rest niemand, geen havenmeester nada noppes, het zal wel goed zijn. Hier gaan we in elk geval de nacht doorbrengen, morgenvroeg zien we wel weer verder.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van zaterdag 10 september 

Proficiat neefje CW! Leuk om te horen dat jij met je vriendin in Canada bent aangekomen. Wij gaan vandaag wisselen van achtertuin, we gaan naar Middelplaat. Wind 15-20 knopen, NW. Opkruisen tot Ouddorp ongeveer, daarna in 1x door naar de bestemming. We zijn 24x overstag moeten gaan. We kunnen beduidend minder hoog aan de wind zeilen dan sommige andere zeilboten. Dat kan met allerlei zaken te maken hebben. Bijvoorbeeld met onze zeilen, die van ons krijg ik niet meer strak getrimd. Ze zijn uitgezeild, zo heet dat volgens mij. Het lijken wel oude lakens, als ik ze vergelijk met de boten die ons o.a. inhalen. De nieuwe Elstrom (= merk), zeilen die we besteld hebben, zouden we eigenlijk net voor 1 september krijgen. Helaas niet gelukt, zo houden we iets om ons op te verheugen. We bereiken nog gewoon telkens onze bestemming met deze set zeilen, al zien we ook, dat naden en stiksels beginnen los te laten. Maar we zijn geen racers hè. Al denkt Cindy daar soms anders over....

 

We wisselen af, met wie er aan het roer staat, zodat we beiden leermomenten hebben in de bijbehorende taken. Zeilen doen we samen, als team. We oefenen met onderlinge communicatie en geven elkaar uiteindelijk zelfs commando's. Erg goed voor je relatie samen zeilen, aanrader! Skye heeft de hele tocht beneden in de boot doorgebracht. Het gaat steeds beter, deze koersen zijn het minst leuk voor mevrouw Skye, i.v.m. het schuin hangen van de boot, waarvan de kant van schuin hangen, ook nog telkens wisselt, wanneer wij overstag gaan. We horen haar niet deze tocht, zelfs de communicatie met onze hond lijkt erop voorruit gegaan te zijn. Bij aankomst, als we zijn aangemeerd laat ze duidelijk wel van zich horen, het is genoeg geweest voor vandaag. We laten haar uit, ze krijgt een botje, daarna is ze weer tevreden, zo lijkt het.

Na het avondeten, de restjes van gisteren, genieten we van ons nieuw uitzicht, Cindy leest een boek, ik luister muziek met de koptelefoon op en staar naar het water. Ik kijk naar de vogels die met een duikvlucht hun avondeten proberen te vangen. Ik heb echt geen idee wat voor "merk" vogels dit zijn. Mijn interesses beginnen te verschuiven merk ik, maar een vogelaar zal ik nooit worden.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van vrijdag 9 september 

Proficiat zus met je verjaardag. We liggen nog steeds aan het eilandje, wachtend op beter weer. Dreigende luchten zien we voorbij komen. Sommige van die dreigende luchten, beginnen we zelfs mooi te vinden. Tussen de buien door probeer ik er een foto van te maken.

Ons kleine flexibele zonnepaneeltje heeft er weinig zin in vandaag. Opbrengst is minimaal, omdat we hier bijna alleen zijn besluiten we de Honda aan te trekken, wat een herrie maakt dat ding toch. Maar na een uurtje ben je eraan gewend. Onze hoofdtelefoons met noise canceling bieden ook nu weer uitkomst. Gelukkig liggen we hier (bijna) alleen en hinderen we hier niemand mee. 

We krijgen zo wel steeds meer inzicht, in ons energieverbruik, wat we nodig zouden hebben aan accu capaciteit en zonnepanelen. Rekening houdend met zoveel mogelijk verschillende situaties, weersomstandigheden, welke stroomverbruikers zowiso altijd aan zouden moeten kunnen staan.

Vannacht nog meer regen voorspelt. morgen willen we gaan verplaatsen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van donderdag 8 september

Weinig avontuur vandaag. We liggen aan het steigertje van de Mosselbank. We houden ons bezig met lezen, ons scheepslogboek, theorie opfrissen (hoe zat het ook alweer) en niet onbelangrijk we hebben goede gesprekkenšŸ¤£. Hier valt verder niets te beleven, we leven van de proviand die aan boord is. We verbruiken meer stroom uit de accu's, dan dat we opwekken, ons verblijf hier, kan dus niet oneindig duren. Dat mag overigens ook niet van Staatsbosbeheer, die de eilandjes hier op het Grevelingenmeer beheert. Je mag 3 dagen blijven liggen, dan moet je minimaal 1000 meter verplaatsen en mag je hier, komende 5 dagen niet meer aanleggen (terugkomen). Op zich snap ik die regel wel, mensen hier anders misschien wel heeeeel lang liggen.

Zoals jullie zien, wisselen wolken en zon zich een beetje af. We checken de weer-windvoorspellingen regelmatig, voor morgen wordt er flinke wind afgegeven hier. We liggen niet in de luwte van het eilandje helaas, omdat de wind vanuit het westen komt, we liggen lager wal, ook ongunstig omdat dit o.a. wegvaren moeilijk, lastiger maakt. Ach het zal wel meevallen toch? We hebben alle tijd, dan blijven we toch gewoon een dag extra chillen, zolang de koelkast maar blijft draaien op de huishoud accu. Hopelijk krijgen we toch nog wat zonnestralen die ons flexibele zonnepaneeltje kan omzetten in energie zodat de koelkast, koel blijft en onze mobieltjes bruikbaar blijven.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van woensdag 7 september 

Nieuw record, 5 brugopening en 3 sluizen nodig gehad om onze bestemming Mosselplaat, te bereiken.

Van Vlissingen, door het kanaal van Noord Beveland, via het Veersemeer naar de Oosterschelde, om via deze route uiteindelijk in het Grevelingenmeer uit te komen.

De voorspelde code geel, van afgelopen nacht, hebben we gelukkig weinig in Vlissingen.

Nu, weer een mooie dag met goede wind om te zeilen, dus dat gaan we ook doen. Maar eerst moeten we door het kanaal, langs Middelburg, op de motor. Daarna varen we op de Genua tot de sluis van Veere. 

Onderweg mooie vergezichten en bruggen die voor ons op afstand worden geopend. In principe is er een "blauwe golf" tot aan Middelburg, dus als je de juiste snelheid vaart zou je niet hoeven wachten voor elke brug. Dezelfde gedachte als "groene golf" zoals we dat voor auto's kennen. De praktijk is echter anders. We varen in convooi van 3 bootjes blijkt. Het is dus lekker rustig in het kanaal. Geen tegenliggers gezien, behalve enkele roeiers van de plaatselijke roeivereniging.

Uiteindelijk aangekomen op het Veersemeer, hebben we het 1e stukje op de motor moeten varen. Wind pal op de neus. Daarna halve wind en ruime wind tot aan Kortgene, in eerste instantie was het de bedoeling om hier de haven in te gaan. Omdat het pas 12.30 uur was en het lekker zeilweer was, wind en zon, werd besloten om door te varen richting Grevelingenmeer, Bruinisse. 

Mochten we het niet meer zien zitten, dan was plan B, onder de Zeelandbrug door, de Haven van Zierikzee in om te overnachten. Het bleek niet nodig, het werd een mooie zeiltocht, wel beetje druk met beroepsvaart, op enkele momenten,  maar was goed te doen.

 

Sneller dan we dachten lagen we in de laatste sluis voor vandaag, om Bruinisse te kunnen bereiken met een mooie Rassy voor onze neus. (De zeilboot rechts op de foto).

Het is rustig op de Grevelingen, het naseizoen is begonnen. Van de zomer zag het hier heel anders uit. Deze rust spreekt ons meer aan eerlijk gezegd.

We maken onze Njord vast aan een steigertje van Mosselplaat, klaar voor vandaag.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van dinsdag 6 september,

10.30u, er staat vandaag weer wind, zo'n (10-15 knopen), prima voor ons om terug, over te steken zeilend en motor standby, weer terug richting Vlissingen. Het uit de box manoeuvreren gaat volgens het boekje, onze instructeur zou trots zijn. We varen vol vertrouwen de haven monding uit. Toch wel gespannen, omdat we nogal wat schepen zien op de AIS. Het is best druk. 

We varen om het ondiepe gedeelte heen, om verder de Westerschelde op te varen in oostelijke richting, we rollen de genua uit. Bij boei ARV-3 roepen we via kanaal 14 Centrale Vlissingen op en geven door dat we gaan oversteken naar de nieuwe haven van Vlissingen. Men bedankt zich voor de info geeft ons mee om uit de buurt van de grote schepen te blijven.

We zorgen dat we zo oversteken, dat we de veerboot niet in de weg zitten. Er staat een lekker windje, alleen op de Genua halen we een snelheid van 4,5 knoop. Een groot zeecontainer schip kruisen we achterlangs, evenals de veerboot die weer komt aanstuiven vanuit Breskens in de richting van de haven die wij ook in moeten, om bij de Buitenkeersluis uit te komen.

 

Voor de sluis aangekomen, roepen we op kanaal 22 de sluiswachter op, we melden dat we graag willen schutten. Onze vraag wordt beantwoord, maar we moeten nog even geduld hebben. Dus we besluiten om wat rond te blijven cirkelen voor de ingang, er zijn geen andere boten in de buurt we hinderen niemand.

We schutten samen met Sailing Pinta, aardige mensen, met ook een leuke website. Kwamen ze terug na 4 maanden onderweg te zijn geweest? Begreep ik dat goed? Ze vertrekken als ik het goed begrepen heb, in 2023 voor langere periode. Erg mooi schip hebben ze! Misschien hadden wij in de sluis nog iets verder naar voren kunnen aanleggen dat had hun ook iets meer ruimte gegeven.

Wanneer de sluisdeuren opengaan, vervolgen wij onze weg naar de nieuwe binnenhaven van Vlissingen. We passeren jachtwerf Damen waar flinke boten gebouwd worden.

Om in de nieuwe binnenhaven te komen, moeten we een brug opening krijgen. Een oproep via de marifoon dan maar met de vraag hoe laat de volgende brugopening is, om 12.30 uur, is het antwoord, nog 10 minuten wachten dus. De  bestemming voor vandaag is bijna bereikt. De brug gaat open en we zoeken een plek in een box, P10 kiezen we uit. Het invaren gaat ook weer volgens het boekje, ubung macht meister? Het blijft toch altijd spannend. Het is inmiddels middag en Cindy tovert een heerlijke tonijnsalade tevoorschijn met vers afgebakken broodjes!

In de middag verkennen we de Vlissingen eens van de andere kant. Wanneer we over de boulevard lopen vinden we het toch wel heel cool dat we hier op de Westerschelde gevaren hebben met ons kleine bootje.

Voor vanavond is code geel afgegeven voor zuid Nederland, we liggen voor ons gevoel veilig in deze haven, morgen zien we weer verder. 

Reactie plaatsen

Reacties

Leon Muijtjens
2 jaar geleden

Goed bezig Roy en Cindy!! Super.


Avonturen van maandag 5 september,

Volgens de windvoorspelling zou het een dag zonder wind zijn. Deze keer blijkt dat ook te kloppen. Er staat 0 wind, als we naar de overkant kijken, richting Vlissingen dan zien we een zeer kalme Westerschelde. Als er geen grote schepen zouden varen en er geen duinen zouden zijn, zou je haast denken dat het een groot meer is. 

We gaan te voet, met Skye aan de riem, bekijken wat Breskens, behalve pinguïns allemaal te bieden heeft voor ons.

We volgen de dijk, die ons langs de haven naar een centrumpje brengt, we zien nieuwbouw, hoogbouw en appartementen complexen die hier aan de waterkant uit de grond worden gestampt. Ai, het zijn op zich mooie bouwwerken met grote balkons en mooi uitzicht, mja het authentieke beeld van vissersdorp/stadje verliest het al snel als deze bouwwerken zometeen opgeleverd en bewoond zijn. De moderne tijd zullen we maar zeggen. Of word ik oud? Denk dat laatste, ik heb ook spierpijn merk ik. O ja, over oud worden gesproken, gisteren struikelde ik al bijna over een opstaande betonplaat die niet naadloos aansloot op de volgende plaat, waarmee het voetpad geplaveid was. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Opletten dus ouwe! En kijken waar je loopt, niet alleen maar om je heen klotsenšŸ˜

 

We lopen verder richting het veer, waar ik vroeger. Pfff daar gaan we weer, "vroeger" , met mijn ouders wel eens kwam. Met de auto nam mijn vader dan het veer van Vlissingen naar Breskens. We gingen dan (jippie) naar Morres Meubel in Hulst. (Woonboulevard's en Ikea's waren er toen nog niet in Limburg en omstreken) Dat tochtje met de auto op de boot, blijft je dan bij als kind. Tegenwoordig is er een tunnelverbinding met dit (eiland) gemaakt. Het auto-veer is een voet-fiets veer geworden.

Aangekomen bij de veerboot entrance houden we links aan overde dijk, richting centrum. Skye heeft genoeg gelopen eens kijken of we daar een kopje koffie kunnen scoren en een runderoor voor Skye om haar stress, tijdens het varen op af te reageren, in plaats van op haar kussen. Arm beestje eigenlijk ze moet maar altijd mee met ons.

Vanavond regen en onweer zegt men, we blijven veilig in de haven liggen. Morgen weer verplaatsen, niet langs de Belgische kust maar richting Vlissingen, zo lijkt het plan te gaan worden.

De 12e september, hebben we maar een afspraak in Brouwershaven gemaakt, om onze boeg rol te laten aanpassen, zodat we eindelijk, ons nieuwe anker echt kunnen gaan gebruiken en kunnen gaan oefenen met anker technieken.......vandaar de koerswijziging.

Voordat regen en het onweer losbarsten worden we nog getrakteerd op een mooie zonsondergang.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van zondag 4 september,

09.30 Vertrek vanuit Roompot haven naar Roompot zeesluis. 

Mocht je daar eens in de buurt zijn, is het leuk om daar eens een kijkje te nemen. Je kunt zelfs met de auto tot het puntje van de pier rijden, die bescherming biedt aan de in-uitgang van het sluis gebeuren. Er is ook een friettent ter plekke!

10.15 Zijn we op de Noordzee onderweg naar Breskens. Er staat en vanaf het land afkomstige zwakke wind, de zee is kalm. We kunnen zeilen tot aan Westkapelle dan valt de wind weg. We starten de motor en motorzeilen ons door het windstille gebied. De wind is terug we kunnen weer zeilen richting "het bankje van Vlissingen" dit is een route die grote vrachtschepen nemen om bijvoorbeeld van Antwerpen naar Rotterdam te varen. Jullie zijn vast wel eens in Vlissingen geweest en hebben gezien dat de grote schepen daar vlak langs de kustlijn varen, die dus, gaan wij ook invaren, maar richting Vlissingen.

Volgens de windvoorspelling apps zou rond 13.00 de win draaien, zodat we dit stuk onder zeil zouden kunnen varen. De werkelijkheid is anders helaas. We moeten de motor weer starten, wind is er nog wel, maar voor ons tegenwind.

Dankzij AIS kunnen we zien of het druk is met vrachtschepen in de vaargeul, het lijkt rustig voor nu. Er komt 1 schip uit, die we netjes voorlaten.

Goed oplettend op de ondieptes varen we naar binnen, we hebben deze vaar dag zo gepland dat we de hele route stroom mee hebben. Dat is wel zo fijn daar! Tussen de zandbanken.

Het is een mooi route, je komt langs, Domburg, Zoutelande, Dishoek etc. Omdat het mooi weer is, ligt het strand nog aardig vol met badgasten. Gezellig druk. We volgen de boeienlijn richting Vlissingen. Voor Vlissingen komt nog een soort van reddingschip van achteren met hoge snelheid aan ons voorbij. Wat een geweld. Ik zag op de kaartplotter een dikke vette heading pijl, maar voordat ik het in de gaten had, stoof ie al voorbij ons. Bij Vlissingen draait er een groot vrachtschip de vaargeul in. We geven hem netjes de ruimte. Gaat goed.

Nu nog de Westerschelde oversteken richting Breskens. We hebben te maken met beroepsvaart, het veer van Vlissingen - Breskens, het is druk vinden wij. En we beseffen dat het nog veel drukker kan zijn hier, maar wij vinden het al druk 

Ook hier helpt het AIS systeem weer, zo blij dat ik het heb ingebouwd, je ziet scheepsnaam en weet zo met welk schip je te dealen hebt. Als je ze gaat oproepen via de marifoon. 

Met weer wat ervaring en leermomentenšŸ˜‰ rijker leggen we aan in de haven van Breskens. De havenmeester geeft ons een plek die bezet blijkt te zijn. Altijd leuk extra manouvreren in vreemde havens (not). Ik moet er mee leren omgaan. En hoe verzin je het om in plaats van bolders, ringen op een steiger te monteren, hoe moet je daar een touw omheen gooien? Pikhaak biedt gedeeltelijke uitkomst, we knopen ons met hulp van een aardige mede zeiler en zeilster vast aan de steiger. Klaar voor vandaag. 

Bovenstaande foto, het kantoor van de havenmeester van Breskens.

Onderstaande foto, het pinguin kunstwerk aan de haven van Breskens.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Avonturen van zaterdag 3 september,

Eigenlijk zouden we vandaag naar Breskens zijn vertrokken, maar gezien het feit dat het vanaf 13.00 windstil zou worden en de zondag er mbt de wind iets beter uitzag hebben we ons, toen de wekker ging, nog maar een keertje omgedraaid. Het slapen op de boot gaat prima, zeker als je stil, veilig in de haven ligt. 

Vandaag dus een soort van rustdag om mee te beginnen. We zijn wel nog een aantal uurtjes gaan zeilen en hebben wat manouvres geoefend.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Dus toch weer een nuttig dagje geworden. Voor nu voorbereiden op morgen.

Wil je ons volgen via onze nieuwe Iridium GO satelliet tracker dan kan dat nu. KLIK.